X
تبلیغات
ارتباطات
قالب وبلاگ

ارتباطات
روزنامه نگاری- خبر- روابط عمومی 

کتاب سال روابط عمومی ایران (1390)انجمن متخصصان روابط عمومی با همکاری کاوشگران روابط عمومی وشرکت پویندگان توسعه پارس به سردبیری محمد خجسته نیا در 160صفحه منتشر شد.

قالب ها و عناوین محتوایی کتاب مذکور عبارتند از:سرآغاز  :

-        غلامعباس افشار – رییس انجمن متخصصان روابط عمومی

-        محمد خجسته نیا – مدیر کاوشگران روابط عمومی و عضو هیأت مدیره انجمن و سر دبیر کتاب سال

مصاحبه :

1-    مصاحبه با پروفسور یحیی کمالی پور – سهیلا ذکایی

2-    مصاحبه با جیمز گرونیک استاد مطرح روابط عمومی و نظریه پرداز شاخص جهانی – محمد خجسته نیا

3-    مصاحبه با ریچارد لینینگ – رییس سابق انجمن بین المللی روابط عمومی – عاطفه پاشازاده  

مقاله تحقیقی ( پژوهش ) :

نقش کلیدی صنعت 8 میلیارد دلاری روابط عمومی در پشت پرده تحولات بین المللی – سعید محمد جعفری

مقاله ها :

1-    جهانی شدن و روابط عمومی چشم اندازی به آینده – ترجمه مریم نورایی نژاد

2-    روابط عمومی سیاه ؛ کلاه سیاه های خطرناک تر از ویروس استاکس نت – نویسندگان : عباس قنبری – علی زوار – آلبینا اسانبایف

3-    استراتژی های روابط عمومی موبایلی – ترجمه : مریم نورایی نژاد

4-    استاندارد سازی در ارزیابی و اندازه گیری روابط عمومی – ترجمه : محمد وحیدی

5-    روابط عمومی و مدیریت بحران؛ چهار تجربه – دکتر داوود زارعیان

6-    بررسی تأثیرات رسانه های  جدید بر روابط عمومی ؛ چالش های زمینه ای ، کارگزاری و آموزشی

ترجمه : مریم نورایی نژاد

یاداشت ها :  

1-    گذار روابط عمومی از سنتی به پسامدرن – دکتر اسماعیل قدیمی

2-    روابط عمومی و غفلت از نظریه های ارتباطی – دکتر مهدخت بروجرودی علوی

3-    پنج درس ارتباطی از اشغال وال استریت -  

4-    شبکه اجتماعی ؛ پیوند دهنده فضای واقعی و مجازی – علیرضا کتابدار

5-    ضرورت بازنگری در فرایند ارتباطی بین روابط عمومی ها و رسانه ها – دکتر داوود نعمتی انارکی

6-    روابط عمومی نه تبلیغات سیاسی است نه تجاری – دکتر احمد یحیایی ایله ای

7-    روابط عمومی دنباله رو – ابراهیم رستمیان مقدم

8-    نقش روابط عمومی ها برای مقابله با تحریم های اقتصادی – دکتر حسین امامی

9-    روابط عمومی و استراتژی رسانه ای – سید شهاب سید محسنی

10- فرهنگی به نام بیمه ؛ دانشی به نام روابط عمومی – جواد گودرزی

11- نام های تجاری و رسانه ها ؛ همزیستی دو محبوب-حمید موفق

12- اعتبار در روابط عمومی – قربانعلی تنگ شیر

13-فرایند محوری در روابط عمومی -حمید شکری خانقاه

14-تبلیغات در امتداد فرهنگ-مجتبی علوی

15تبلیغ پیچیده تجاوز به حقوق مخاطب-دکتر محمد رضا رسولی

16روابط عمومی ارمانی و ارمان روابط عمومی-فیروز رحیمی

گزارش :

روابط عمومی در دانشگاه علمی و کاربردی ؛ نگاه غیر علمی به تلفیق دانش و مهارت – فرزانه بنی    هاشم نژاد

اخبار :

11 عنوان از مهمترین رویدادهای روابط عمومی در سال 2011 – مریم نورایی نژاد

و عناوین خبری مهم روابط عمومی در سال 1390 – مارال بهرامی

معرفی کتاب خارجی و داخلی :

11 عنوان کتاب مطرح خارجی محصول 2011 و 6 عنوان کتاب داخلی

و سایر مطالب – عاطفه پاشازاده و مارال بهرامی


علاقه مندان برای تهیه کتاب میتوانند به شماره تلفن 88847626 و یا 66434014 تماس بگیرند.


موضوعات مرتبط: روابط عمومی
[ چهارشنبه نهم فروردین 1391 ] [ 10:14 ] [ محمد تقی شفیع پور مهرجردی ] [ ]
به گزارش ماهنامه مدیریت ارتباطات، حدود هفت سال پیش قراردادی بین دانشگاه پوردو کلیومت و سه سرمایه‌گذار عمانی برای ایجاد اولین و تنها دانشکده ارتباطات در این کشور امضا شد و مدیریت آن به پروفسور یحیی کمالی‌پور، رئیس بخش ارتباطات دانشگاه پوردو کلیومت سپرده شد. وی با همکاری رؤسای دانشگاه و تعدادی از همکاران و گروه عمانی، توانست در سال ۲۰۰۶ «کالج بیان» یا همان دانشکده ارتباطات عمان را افتتاح کند و از همان سال پذیرش دانشجو در این دانشگاه آغاز شد. این کالج هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ دانشجو دارد و قرار است در دو یا سه سال آینده به ساختمانی جدید، وسیع و مجهز در حومه شهر مسقط منتقل شود.
در مراسمی که با حضور پروفسور کمالی‌پور، دکتر ریچارد راپ، رئیس بخش تاریخ و علوم سیاسی و دکتر رالف راجرز، نایب رئیس دانشگاه پوردو کلیومت اولین جشن فارغ‌التحصیلی این کالج در هتل تولیپ مسقط برگزار شد. در این مراسم شورانگیز ۶۸ دانشجو مدارک فوق دیپلم و لیسانس خود را در رشته‌های تبلیغات، روزنامه‌نگاری، روابط‌عمومی‌، رادیو و ‌تلویزیون و زبان انگلیسی‌ دریافت کردند. زبان تدریس در این کالج انگلیسی‌ است و اساتیدی از کشور‌های کانادا، استرالیا، هند، آمریکا، انگلیس و... در آن به آموزش دانشجویان مشغولند. طی هفت سال گذشته، پروفسور کمالی‌پور با همراهی چند نفر از همکاران و رؤسای دانشگاه پوردو کلیومت سالی‌ یک‌ یا دو بار برای بررسی‌ امور و نشست با دانشجویان، کارمندان، استادان، و هیأت امنای این دانشگاه به عمان سفر کرده‌اند. در ضمن در طول سفر اخیر به مسقط، قرارداد جدیدی با عنوان «۲ به علاوه ۲» رسماً بین مسؤولان دانشگاه پوردو و کالج بیان امضا شد که بر اساس این قرارداد، چند تن از برجسته‌ترین دانشجویان این کالج می‌توانند ۲ سال اول تحصیل را در عمان و دو سال آخر تحصیل را در آمریکا انجام دهند و در صورت موفقیت، مدرک لیسانس خود در رشته ارتباطات را از دانشگاه پوردو کلیومت دریافت کنند.

موضوعات مرتبط: روابط عمومی
[ شنبه بیست و دوم بهمن 1390 ] [ 9:45 ] [ محمد تقی شفیع پور مهرجردی ] [ ]

وی که بمناسبت در پیش بودن هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک، به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون روابط‌عمومی پرداخت، افزود: تا زمینه های حقوقی لازم برای مشتری گرایی و حمایت نهادی از حقوق مشتریان فراهم نشود و پاسخگویی سازمان ها و موسسه ها در فضایی رقابتی به قانون و نیاز اجتماعی و مطالبات غیرقابل بازگشت مردم تبدیل نشود، روابط عمومی نه در قالب گوتنبرگی و نه چارچوب مارکونی ای شکل نمی گیرد. او با تأکید بر اینکه روابط عمومی ها باید تجدیدساختار شوند ادامه داد: این تجدید ساختار باید مبتنی بر الزامات روابط عمومی الکترونیکی و الگوی نظریه ای ارتباط دوسویه همسنگ باشد. این استاد دانشگاه با تأکید بر آموزش نیروی انسانی شاغل در روابط‌عمومی، گفت: نیروهای انسانی روابط عمومی ها باید در یک نظام نوین آموزشی بازآموزی شوند و نظام آموزشی روابط عمومی باید بازتدوین شود. دکتر قدیمی ادامه ضمن تأکید بر اینکه روابط عمومی ها باید در کنار استقلال حرفه ای سازمان ها و موسسه های متبوعه خود به یک حرفه تبدیل شوند افزود:  نقش آن ها در سلسله مراتب مدیریتی باید به بالاترین سطح ارتقا یافته و آن ها در ائتلاف قدرت(power coalition) سهیم شوند.روابط عمومی الکترونیک باید به عنوان یک نظام یکپارچه فناورانه با محتوایی غنی و حرفه ای در سراسر کشور به شبکه ای حرفه ای تبدیل شود تا همگان با آسودگی خاطر به اطلاعات و دانایی های راستین برای تصمیم گیری و انتخاب درست، دسترسی لحظه ای و آنی داشته باشند. مشروح کامل دیدگاه‌های دکتر قدیمی در ویژه‌نامه‌ای که به مناسبت هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک منتشر خواهد شد منعکس می‌شود.هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک 25 اردیبهشت ماه سال آینده و به فاصله دو روز مانده به روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط‌عمومی برگزار خواهد شد.این همایش با همکاری وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و رسانه‌های مختلفی برگزار می‌شود. استادان، کارشناسان و علاقمندان روابط‌عمومی، می‌توانند نتیجه مطالعات و تحقیقات خود را پیرامون موضوعات مطرح شده در فراخوان این همایش که در سایت www.eprcenter.ir موجود است را در قالب مقاله به آدرس اینترنتی دبیرخانه info@eprcenter.ir  ارسال کنند


موضوعات مرتبط: روابط عمومی
[ شنبه بیست و دوم بهمن 1390 ] [ 9:43 ] [ محمد تقی شفیع پور مهرجردی ] [ ]

موضوعات مرتبط: روابط عمومی
[ یکشنبه سوم بهمن 1389 ] [ 10:7 ] [ محمد تقی شفیع پور مهرجردی ] [ ]
پوستر ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک منتشر شد. طراح این پوستر علی شوقی بنام است. وی در بیان ویژگی های این پوستر گفت: در طراحی پوستر همایش ششم تلاش شده است در عین حفظ سادگی در استفاده از عناصر و به ویژه رنگ، پیام اصلی به مخاطب منتقل شود. وی با بیان اینکه پیوند میان سنت و مدرنیسم در پوستر به مثابه استقبال از ابزار نو در عین وفاداری به گذشته مورد توجه بوده است گفت: شبکه ای بودن ارتباطات از دیگر مواردی بود که در طراحی این پوستر مدنظر قرار گرفت. شوقی بنام با اشاره به اینکه تجارب ناشی از طراحی پوسترهای ۵ دوره گذشته در طراحی این پوستر به کار گرفته شده است گفت: مجموعه تولیدات فرهنگی و تبلیغاتی همایش از قبیل کتاب، پوستر، بروشور و... از جامعیت خوبی برای ایجاد نمایشگاهی تخصصی برخوردار شده است. ششمین همایش روابط عمومی الکترونیک ۲۵ اردیبهشت ماه سال آینده در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
موضوعات مرتبط: روابط عمومی
[ یکشنبه سوم بهمن 1389 ] [ 10:7 ] [ محمد تقی شفیع پور مهرجردی ] [ ]
اطلاع رسانی توسط اجزای شهر در محیط داخلی شهر انجام می گیرد؛ بنابراین باید بین آن ها و شهر، هماهنگی ایجاد شود و طراحان گرافیک محیطی با مهندسان شهرساز از نزدیک ، همکاری داشته باشند.
باتوجه به اینکه در شهرهای بزرگ علاوه بر ساکنان دائمی ، مردم بسیاری برای انجام کارهای اقتصادی ، تجاری ، بهداشتی. نیز مرتب در حال آمد و رفت هستند، گرافیک محیطی باید به نوعی نقش خود را ایفا کند تا افراد در این محیط در برقراری ارتباط ها و گذراندن امورشان مشکلات کمتری داشته باشند. بخش عمده اطلاعات مورد نیاز شهر، در ارتباط با مقررات آمد و شد، آگاهی از فعالیت ها و رویدادها و اماکن گوناگون وخدماتی است که ارایه می شود.
مردم باید راههای مختلف و ایمن و سریع رسیدن به این محیط ها را بدانند و بهترین آن ها را انتخاب کنند. البته تعیین ضوابط اعمال کنترل بر تابلوها و علائم بخش خصوصی که می تواند موجب اخلال در تاثیر عمومی یا مکمل آنها باشند، جزء تفکیک ناپذیر سیستم مناسب اطلاع رسانی محیط است .
موضوعات مرتبط: روابط عمومی
ادامه مطلب
[ چهارشنبه نوزدهم آبان 1389 ] [ 18:32 ] [ محمد تقی شفیع پور مهرجردی ] [ ]

نظریه‌های روابط عمومي

نويسنده : كارل بوتان - وینسنت هزلتون

مترجم : علیرضا دهقان

ناشر : مركز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها

این كتاب برآمده از این باور است كه بهترین راه شناخت روابط عمومی آن است كه آن را نوع خاصی از ارتباطات بدانیم. استدلال ما این بود كه اگر این تصور درست باشد باید احتمال مطالعه‌ی روابط عمومی به عنوان نمونه‌ای از ارتباطات كاربردی وجود داشته باشد. باید قادر باشیم نظریه روابط عمومی را برای توضیح و پیش بینی عمل روابط عمومی به كار بندیم و از عمل روابط عمومی هم چون جایگاهی برای تحول نظریه ارتباط استفاده كنیم.

در بهار 1987 كنفرانسی در مورد نظریه ارتباطات و روابط عمومی در دانشگاه ایالتی ایلی‌نویز برگزار گردید. نویسندگان مراتب قدردانی خود را از پشتیبانی ایالت ایلی‌نویز از این كنفرانس ابراز می‌دارند. گزینش مشاركت كنندگان در این كنفرانس بر اساس بررسی بی‌طرفانه و نكته‌یاب مقالاتی صورت گرفت كه به مسایل مهم نظریه ارتباطات و روابط عمومی پرداخته بودند. بر پایه این خواست كه محدودیت‌ها و هسته اصلی این رویكرد را نسبت به روابط عمومی آزمایش كنیم تعریفی كلی از نظریه ارتباطات را مورد استفاده قرار دادیم، به طوری كه ممكن می‌ساخت نظریه‌های علوم اجتماعی مرتبط نیز در آن گنجانده شود.

مشاركت كنندگان در یك اجلاس سه روزه مطالعاتی با یكدیگر دیدار كردند و مقاله‌های آماده شده را پایه بحثی قرار دادند كه گستره وسیعی از موضوع‌های نظری را دربرمی‌گرفت. این مباحث به سه دسته تقسیم گردید: آن‌هایی كه معطوف به مسایل فرانظریه می‌شدند. مسایل مربوط به نظریه و موضوع‌ها یا نمونه‌هایی از كاربرد نظریه‌ها. از این سه مقوله، بعداً برای تدوین این کتاب استفاده كردیم، اگر چه فصل‌های كتاب با اصل مقالاتی كه در كنفرانس مورد بحث قرار گرفتند تفاوت اساسی دارند. این تغییرات، كه بخشی حاصل مباحث كنفرانس و بخشی دیگر ناشی از فرایند ویرایش‌اند، تاثیر كلی بر دیدگاه‌های اصلی كتاب، به ویژه بر نظریه ارتباطات داشته‌ان
موضوعات مرتبط: روابط عمومی
[ یکشنبه هفتم شهریور 1389 ] [ 12:54 ] [ محمد تقی شفیع پور مهرجردی ] [ ]

به چند دليل چشم انداز حرفه روابط عمومي در ايران مثبت ارزيابي مي شود. اول اين که فرصت هاي جديدي در عرصه روابط عمومي در حال ظهور هستند که من آن ها را فرصت هاي تجاري، فرصت هاي سرمايه گذاري و فرصت هاي شغلي مي نامم. چرا که نياز و شرايط اقتضا مي کند که روابط عمومي را در قالب يک صنعت ببينيم و همين امر نفوذ روابط عمومي را در سازمان ها و شرکت هاي دولتي و خصوصي بالا مي برد.
دوم اين که تخصصي گرايي در روابط عمومي جدي خواهد شد. دليلش هم اين است که حوزه تخصصي روابط عمومي خيلي گسترده شده و معرفت هاي جديدي در حال ظهور هستند که به نظر مي رسد تخصصي گرايي را الزام آور مي سازد. ضمن اين که در برخي از کشورها قانوني به نام "قانون شاغلان روابط عمومي" در دست تهيه است و ديگر ورود به اين عرصه براي هر کسي ساده نخواهد بود.


موضوعات مرتبط: روابط عمومی
ادامه مطلب
[ دوشنبه چهاردهم تیر 1389 ] [ 21:5 ] [ محمد تقی شفیع پور مهرجردی ] [ ]
سيد رسول آقا داوود
امروزه اهميت جايگاه روابط عمومي در توسعه هدف‌ها و فعاليت‌هاي هر سازمان يا نهاد اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي در سطوح گوناگون(محلي، منطقه‌اي و بين‌المللي) بر كسي پوشيده نيست. اكنون شرايط و ساختار جوامع به دنبال تحولات گوناگون آنچنان پيچيده شده است كه تحقق اين اهداف و توسعه فعاليت‌هاي هر سازمان به آساني ميسر نخواهد شد. در اين راستا بررسي بسياري از تجارب و شواهد نشان مي‌دهد كه با وجود تلاش‌ها و فعاليت‌هاي انجام شده به دليل عدم حضور روابط عمومي موثر، سازمان‌ها نتوانسته‌اند به موفقيت چشم‌گيري برسند. حتي فعاليت‌هاي بسياري از آنها نيز با شكست مواجه شده است. اين در حالي است كه وجود روابط عمومي اثرگذار در سازمان‌ها و شركت‌هاي گوناگون موجب گسترش فعاليت‌هاي سازمان از يك سو و جلب افكار عمومي از سوي ديگر مي‌شود.


موضوعات مرتبط: روابط عمومی
ادامه مطلب
[ یکشنبه نهم خرداد 1389 ] [ 7:37 ] [ محمد تقی شفیع پور مهرجردی ] [ ]
اکبر نعمت الهی
nematollahiakbar@yahoo.com
درباره روابط عمومی با آنکه یک گوهر بیشتر ندارد از هر که بشنوید نا مکرر است صحبت کردن درباره این فعالیت که امروزه بدرستی هنر نام گرفته است امری سهل و ممتنع است ، آسان از این دیدگاه که همگان کم و بیش با چار چوبهای تعریف شده آن آشنایند و سخت از آن جهت که سخن گفتن درباره این کوشش هدفمند سازمانی که مستقیماً با روح انسانها چه در درون سازمان و چه بیرون از آن سر و کار دارد طبعاً امری خطیر و حساس است . بنظر من جوهره روابط عمومی که در درون مثلث مردم ، مسئولان و رسانه ها قرار گرفته است ارتباط است.

روابط عمومی ها که از یکسو اطلاعات سازمان خود را در اختیار مردم قرار می دهند و از سوی دیگر انتظارات مردم را به مدیران و نظام تصمیم گیری هر سازمان منعکس می کنند و درفرایند این تبادل از محمل رسانه ها استفاده می کنند باید که سیال سازی فرایند اطلاع رسانی را به عنوان اساسی ترین ماموریت خود در نظر بگیرند و برای دستیابی به هدفهای مختلفی که بر اساس راهبردهای سازمانی تعیین کرده اند برنامه ریزی کنند قید برنامه ریزی نشان دهنده این واقعیت است که اگر اطلاعات جریان پیدا نکند و این جریان مبتنی بر یک برنامه ریزی عملی نباشد اگر مخاطبان و نیازهای آنان را بدرستی نشناسد و اگر به موقع عرضه نشود مفید فایده نخواهد بود . چرا جریان اطلاعات اینگونه اهمیت یافته است ؟
چرا اگر قرن بیستم قرن اطلاعات نام گرفته بود هزاره سوم هزاره جریان اطلاعات نام یافته است ؟
چه کسانی جزء عناصر ارتباطی که روابط عمومی ها درکانون آن قرار گرفته اند عهده دار این رسالت کم نظیراند؟
تا کی باید از نا کار آمدی نهاد روابط عمومی صحبت کنیم و نیازهای روز افزون اطلاعاتی مردم را به مثابه هشداری بیداری بخش مرتباً با خود تکرار کنیم؟
اولاً به نظر من و بی آنکه گرفتار غرور کاذب بشویم آن جریان سازنده آغاز شده است ، دست کم امروز در میان ما اعم مسئولانی که از اطلاعات روابط عمومی ها در جهت تصمیم سازی بهره می گیرند و چه آنها که در این نهاد وظایفی بر عهده دارند هیچکس منکر اهمیت هنر روابط عمومی و اثر گذاری کم نظیر آن نیست . همچنین حداقل شیوه های عرفی و کلاسیک کار شناخته شده است اما در کنار این حرکت آغازین نیاز به توسعه فعالیت های خلاقانه و البته مطالعه شده و آسیب شناسی روابط عمومی ها نیز صمیمانه احساس می شود اگر می خواهیم این حرکت همچنان سیر صعودی خود را حفظ کند و مهمتر از آن به سوی هدفهای تعیین شده سیر می کند و مؤثر می افتد باید ارتباطات و اطلاعات در جایگاه نافذ خود قرار گیرد.
اگر امروزه دامنه علوم وسعت بیشتری پیدا کرده به دلیل آن است که بر بستر اطلاعات قرار دارد اگر امروز انتقال اطلاعات با تکنولوژی های موجود در حد یک میلیون صفحه A4 در ثانیه است درکمتر از پنج یا ده سال به ده میلیارد صفحه در ثانیه خواهد رسید اگر می خواهیم چشم اندازهای تحولی را در شرف اتفاق افتادن است درست بشناسیم و با چشم بازتری در این شرایط متحول برنامه ریزی کنیم و نیز یک کار اجرایی را موفقیت آمیز به سامان برسانیم باید به مرکز ثقل جهان توجه کنیم .
اگر زمانی ارشمیدس به دنبال یک نقطه اتکا برای جابه جا کردن جهان می گشت امروز هیچکس تردید ندارد که مرکز ثقل جهان اطلاعات است امروز هر کسی هر تاجری ، هر دولتمردی و هر دولتی که سریعتر و کاملتر به اطلاعات دسترسی داشته باشد می تواند زندگی اش را ، شرکت اش را ، کشورش را و حتی جهان را جابجا کند .
طبعاً در چنین جهانی که در فرایند جابجایی قدرت ، زور و ثروت جای خود را به اطلاعات داده است شفافیت اطلاعاتی و مطلع بودن از همه اموری که در سطح مدیریتی ما تعریف شده است امری اجتناب ناپذیر است .
و اما در این شرایط چگونه می توانیم سطح آگاهیهای خود را ارتقاء ببخشیم ؟
اولاً باید آموزش کافی و مناسب ببینیم .
دوماً خود را برای دریافت اطلاعات روز آمد به فن آوری روز مجهز کنیم .
جامعه اطلاعاتی امروز بخاطر انتقال سریع و در واقع بسیار سریع و چند کانونی طبیعتاً بحران زا هم خواهد بود و بر خلاف جوامع سنتی و حتی صنعتی به آسانی و با توسل به روشهای کهنه و کند دیروزی و با ابزار از رده خارج شده و زمان تلف کن نمی توان به پرسش های ساکنان جامعه نرم افزاری امروز پاسخ گفت .
ما در مقابل این مردم با این ویژگیها و با این حد انتظار ها پاسخگو باشیم این وظیفه ای است که چه بخواهیم و چه نخواهیم بر گردن همه ماست و البته آنکس که نمی خواهد پاسخ بگوید نمی تواند هم در این چرخ پایداری کند .
حال باید برای انجام این وظیفه قطعی خود را متقاعد کنیم ، البته آموزش دهیم ، مجهز سازیم و از لاک عادت به روشهای پوسیده بیرون بیاییم و راه کارهای تازه را که می تواند توانیهای ما را هزار چندان کند تجربه کنیم و در یک کلام باید پوست اندازی کنیم.
در این راه میتوانیم توصیه های زیادی داشته باشیم اما حیفم می آید این لحظه هایی را که با همان سرعتی که گفتیم در حال گذر است برای ذکر جزئیات تلف کنیم و در یک کلام بگوییم نگاه خود را به روابط عمومی تازه کنید این یک شغل نیست که با آمکوزش های کلاسیک و روشهای تکراری بتوانید سالهای خدمت را پشت سر بگذارید . اگر روزی چیزی تازه ای نیاموختید و اگر روزی زوش نوی در جهت انتشار اطلاعات درست و تعالی بخش بکار نبرید آن روز جزو عناصر سازنده جهان فردا نخواههید بود.
این توفیق و شانس بزرگی است که شما را در مرکز یک جریان بالقوه سازنده و پردازنده قرار داده است . باید دریافت درستی از تصویر جهان فردا که عصر نرم افزاری و فرهنگی است داشته باشیم و نباید خودمان را در چنین دنیایی ، محدود عصر صنعتی کنیم .
بعنوان یک یادآوری لازم می دانم که اشاره کنم مشخصات جهان امروز و فردا بطور انحصاری در اختیار گروههای خاص نیست همان جوهره اطلاعاتی که به آن اشاره کردم انبوهی از یافته های تازه را در اختیار همه علاقه مندان قرار می دهد و لذا آنهایی هم که می خواهند دنیای اطراف ما را کدرتر از شرایط واقعی نشان دهند از ابزارهای روز استفاده می کنند . ابهام می آفرینند عوامل عدم تفاهم را تشدید می کنند و فاصله ها را پر نشدنی تصویر می کنند .
اگر ما ، من و شما که شانس ایفای رسالت در روابط عمومی را یافته به این ابزارها دسترسی نداشته باشیم و یا از دانش استفاده از آنها برخوردار نباشیم قادر نخواهیم بود علل عدم تفاهم را شناسایی کنیم ، تجربه و تحلیل کنیم ، راه حل ها را پیدا کنیم و ابهام را بزداییم و این یعنی مرگ روابط عمومی ها.
ترجیح می دهم نوشته ام را با شادکامی اعتقاد همه مان به رسالت و توانمان برای خدمت اطلاعاتی به مردم به پایان ببرم .
مایلم تذکر دهم که روابط عمومی پس از گذار از مراحل تشریفات صرف و تبلیغات صریح و شرایطی انفعالی ، امروز با قرار گرفتن در مرحله ایفای نقش مشاوره ای اطلاع رسانی در انتظار افکار مبتکرانه و خلاقانه شماهاست به یاد داشته باشیم که معمولاً تبلیغات در کوتاه مدت پیروز است اما کار روابط عمومی یک کار بلند مدت است کاری باید با مطالعه ، برنامه ریزی و عاشقانه صورت گیرد و همانند هر پژوهش علمی ، همیشه هر بار همه ابعاد آن تجزیه و تحلیل و آسیب شناسی شود تا حرکت بعدی کم خطا تر و مؤثر تر اتفاق بیافتد . ارزیابی علمی امری است که از احتمال بروز خطاهای مشابه و مکرر می کاهد و زمان را به نفع تحقق هدفهای سازمانی ما در اختیار ما قرار می دهد.
و سرانجام آنکه در نگاهی دوباره به مثلث روابط عمومی ها ، مواظب باشیم که مسئولان در غیبت افکار عمومی خود شیفته نشوند ، رسانه ها به جای محملی برای تبادل اطلاعات به اهرمهای فشار تبدیل نگردند ، مردم که در واقع باید آزادانه نظر بدهند و آگاهانه هدایت کنند پشت در نمایند و گوهر اطلاع ناب اصیل به تبلیغات فرموده تغییر شکل ندهد.
این هر سه ضلع و این هسته گوهری همه باید همان باشند که هستند.


موضوعات مرتبط: روابط عمومی
[ جمعه بیست و چهارم اردیبهشت 1389 ] [ 0:52 ] [ محمد تقی شفیع پور مهرجردی ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

محمدتقی شفیع پور مهرجردی اهل استان قنات-قنوت و قناعت هستم. دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم ارتباطات گرایش روزنامه نگاری و لیسانس تربیت دبیری می باشم. امید است بتوانم با یاری دوستان و همراهان عزیز اطلاع رسانی درست از وقایع استان یزد و مطالب پیرامون رشته خود داشته باشم.
موضوعات وب
امکانات وب